dinsdag 14 juli 2009

Bewust omgaan met water door wissel-leren

Op 9 juli 2009 vertrok ik voor 11 maanden naar Bolivië en dit in het kader van het programma "wissel-leren" van het Agentschap voor Overheidspersoneel van de Vlaamse overheid. Ik werkte vijf jaar geleden al gedurende 6 maanden mee aan een landbouw- en irrigatieproject in het hooggebergte van Ecuador. Via het huidige "wissel-leer"-project hoop ik tijdens mijn verblijf en nadien een meerwaarde te bieden aan de VMW.

Wat meer uitleg:
Het programma "wissel-leren" is gericht op innovatie binnen entiteiten van de Vlaamse overheid. Via een uitwisselingsproject loopt een medewerker stage bij een andere organisatie, om daarna gericht te innoveren in de eigen organisatie. De wissel-partner kan een organisatie zijn van de Vlaamse overheid, een privé-bedrijf of een organisatie in het buitenland.
Namens de VMW diende ik een projectvoorstel in. Samen met 12 andere projecten werd het voorstel door het AGO weerhouden voor ondersteuning. Tijdens mijn loopbaanonderbreking (van midden juli 2009 tot midden juni 2010) zal ik vrijwilligerswerk verrichten voor 2 Belgische ngo’s in Bolivië. Bij 1 van de 2 partners zal ik werken rond water. De ondersteuning door het AGO zal dienen voor initiatieven na terugkomst in België.

Het doel van het "wissel-leren"-project:
De algemene doelstelling van het project is bewustmaking rond het thema water. Dit gebeurt zowel binnen de VMW als daarbuiten, en wordt gerealiseerd in 3 stappen: via culturele uitwisseling met de lokale bevolking, via sensibilisering in samenwerking met de wissel-partner, de ngo Bevrijde Wereld, en met de VVSG (vereniging van Vlaamse steden en gemeenten) en ten slotte via het opzetten van nieuwe initiatieven en samenwerkingen rond het thema water.

Wat houdt het project precies in?
De ngo waarbij ik in Bolivië vrijwilligerswerk rond het thema water voor zal verrichten is ICO. ICO is de lokale partner van de ngo Bevrijde Wereld en coördineert irrigatieprojecten in verschillende gemeenschappen in Bolivië. Het vrijwilligerswerk zelf doe ik in de gemeente Pasorapa, in het Andes-gebergte.
Ik zal me hoofdzakelijk focussen op 3 thema’s die ook binnen de VMW actueel zijn, namelijk onduurzame waterwinning, de wijzigende waterkwaliteit van onze bronnen en klimaatverandering. Bewustmaking rond water is cruciaal voor elk van deze 3 thema’s.

Op regelmatige basis zal ik op deze blog bericht brengen van mijn activiteiten!, en hoop ik om ook feedback van jullie te kunnen lezen..

1 opmerking: